Recent Posts

    ad

    Resep Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantan

    Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantan ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya adalah gambar mengenai Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantan yang bisa kamu jadikan contoh. Saya teringin nak makan ketupat sotong selepas terpandang kawan saya, Rozilah Abdullah yang menayangkan. Ketupat Sotong ni antara menu feveret aku sejak kecil. Biasa kalau bulan puasa bonda aku mesti masak ketupat sotong ni.

    Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantan KETUPAT SOTONG BERKEMBAR KELANTAN BY YANISH KITCHEN. buat ketupat sotong ala syahmi sazli dengan mentua . KETUPAT SOTONG VERSI KELATE : RESEPI BONDA - Duration:. Makanan ini merupakan salah satu makanan yang berasal dari negeri Kelantan. kamu bisa memasak Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantan pakai 7 bahan 7 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

    Bumbu dan bahan untuk memasak Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantan

    1. Silahkan sobat siapkan 1 kg sotong (saiz yg sedang2).
    2. Kamu membutuhkan 250 gm beras pulut.
    3. Silahkan kamu siapkan santan (sebiji kelapa).
    4. Silahkan sobat siapkan daun pandan.
    5. Silahkan sobat persiapkan garam.
    6. Persiapkan gula melaka dan gula putih (ikut citarasa).
    7. Kamu perlu lidi (lebih kurang 4cm panjang).

    Tapi bagi yang tidak sukakan makanan manis pasti ketupat sotong ini tidak akan menjadi makanan kegemaran mereka. Resepi Bonus: Ketupat Sotong Versi Kelantan **Ketupat sotong saya masak versi tak manis. Sesetengah tempat di Terengganu maybe lain versi masakannya. Ada yang suka tambah gula nisan (gula melaka) so kaler kuahnye lebih gelap dan kuah lebih likat serta rasa yang manis.

    Langkah cara membuat Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantan

    1. Ambil 1 senduk santan daripada santan yang sebiji kelapa tu. Masukkan ke dalam bekas yang mengandungi beras pulut.
    2. Letak sedikit garam dan rendam beras pulut selama 15 minit.
    3. Sementara itu, cuci sotong bersih2. Pisahkan kepala dan badannya ye...
    4. Sumbatkan beras pulut lebih kurang suku ke dalam sotong. Jangan penuh nanti dia kembang dan pecah...
    5. Ambil kepala sotong dan tekan sikit bagi dia masuk dalam badannya. Guna lidi untuk elak kepalanya tercabut..hehe...
    6. Nak buat gravy, guna santan, daun pandan dan sedikit garam.Masakkan bersama sotong tadi sampai mendidih.Lepastu baru letak gula melaka dan gula putih ikut citarasa. Nak manis letak la lebih...Orang Kelantan biasanya letak lebih sikit..hehe.
    7. Masak la sampai sotong tu lembut dan beras pulut kt dalam tu masak..Macam mana nk tahu masak ke tak? Ambil sudu dan rasalah sendiri..hahaha...Selamat mencuba..

    Mostly resepi orang yg asal Kelantan yang suka masak manis-manis camni. Kalau ketupat sotong versi Trengganu putih.santan dg halba tak letak gula melaka.lain rasanya. Ketupat sotong ni lama betul tak makan.bertahun juga sejak masa di Mesir lagi. Dah lama terasa nak makan.mana nak cari org jual kecuali di kb.balik Kelantan sekejap sj tak sempat nak cari. nak mkn juga. buatlah sendiri. Yeay. dah lama tak makan ketupat sotong.

    Begitulah pembahasan Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantan terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantanpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

    Belum ada Komentar untuk "Resep Ketupat Sotong Bonda Versi Kelantan"

    Posting Komentar

    Iklan Atas Artikel

    Iklan Tengah Artikel 1

    Iklan Tengah Artikel 2

    Iklan Bawah Artikel