Recent Posts

    ad

    Tutorial membuat Sotong celup tepung

    Sotong celup tepung ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Next adalah gambar mengenai Sotong celup tepung yang dapat sobat jadikan wawasan. Saya cuma menengok dan menasihat apa apa yang patut sahaja. Boleh klik di SINI untuk entri sebelum ini. Jom layan resepi dan cara menyediakan sotong celup tepung yang mudah dan sedap di bawah ini.

    Sotong celup tepung Celup sotong perapan ke dalam telur dan kemudian terus ke dalam tepung. Pastikan sotong disalut luar dan dalam. Ini antara proses yang penting untuk elakkan sotong meletup. kamu sanggup memasak Sotong celup tepung pakai 5 bahan 3 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

    Komposisi untuk memasak Sotong celup tepung

    1. Silahkan kamu persiapkan 1 kilo sotong segar.
    2. Silahkan kamu persiapkan 300 g kecil tepung bestari.
    3. Selain itu juga tambahkan 50 g tepung gandum.
    4. Anda perlu 50 g tepung beras.
    5. Sediakan juga 3 cawan minyak masak.

    Tepung bertindak sebagai bahan serap air dari badan tepung. Selain itu, telur akan bertindak sebagai gam iaitu melekatkan sotong dengan tepung. Perap dahulu sotong dengan bawang putih. Letak tepung beras dan lada sulah sedikit sahaja dan garam.

    Intruksi cara memasak Sotong celup tepung

    1. Bersihkan sotong. Buang kulit sotong dan dakwat sotong. Toskan sotong supaya tidak berair. Selepas tu potong bulat sotong.. Saiz ikut suka..50g tepung bestari jadikan pes.. Perap sekejap sotong..
    2. Campurkan semua bahan tepung.. Gaul sebati...kemudian salutkan sotong tersebut.
    3. Panaskan minyak.. Goreng sotong sehingga keemasan.. Sedap dimakan panas-panas....

    Akhir sekali, goreng dalam minyak bertakung atau guna sahaja periuk kecil pun memadai. Kami nak beri resepi ikan celup tepung sebab cuti sekolah lepas, salah satu tempat yang ramai orang berkunjung adalah Negeri Terengganu. Selain pantai yang menarik, popular dengan keropok losong,batik dan sebagainya ada satu benda lagi yang buatkan Negeri Terengganu ni special. Kedai ikan celup tepung, udang celup tepung or sotong. Ini yang buatkan kaki makan menerjah ke kedai-kedai tertentu.

    Begitulah pembahasan Sotong celup tepung terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Sotong celup tepungpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

    Belum ada Komentar untuk "Tutorial membuat Sotong celup tepung"

    Posting Komentar

    Iklan Atas Artikel

    Iklan Tengah Artikel 1

    Iklan Tengah Artikel 2

    Iklan Bawah Artikel