Recent Posts

    ad

    Resep Kengsom ikan jenahak

    Kengsom ikan jenahak ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Seterusnya merupakan gambar berkaitan dengan Kengsom ikan jenahak yang dapat sobat jadikan wawasan. OK sekarang kita masuk pula bab resepi hari ini iaitu ikan siakap kengsom. Siakap Kengsom atau dipanggil juga Asam Pedas Siam memang sangat sinonim dengan masakan Thailand. Sedap kerana rasanya yang masam masin dan manis.

    Kengsom ikan jenahak Tapi harini saya nak tunjuk mcm mana nak Memasak Kengsom & buat paste Kengsom. Ikan Jenahak Merah / Golden. #kengsom #masakanthai Resepi kengsom ala Thai yg akan membuka selera sesiapa saja. Dah siap dah asam pedas ikan merah kita, boleh la makan bersama nasi putih dan telur asin. kamu bisa membuat Kengsom ikan jenahak mengfungsikan 16 bahan 2 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

    Komposisi untuk memasak Kengsom ikan jenahak

    1. Selain itu juga tambahkan Sekor ikan.
    2. Anda perlu Secekak Kangkung.
    3. Anda membutuhkan Separuh biji nenas.
    4. Silahkan sobat siapkan 6 ulas bawang putih.
    5. Silahkan kamu siapkan Sebiji bawang besar sedang² size.
    6. Anda butuh 2 batang serai.
    7. Sediakan 1 inci kunyit hidup.
    8. Kamu perlu Sebiji limau nipis.
    9. Anda butuh 10 biji cili melaka.
    10. Anda Memerlukan 2 biji cili besar.
    11. Silahkan sobat persiapkan Sedikit belacan.
    12. Silahkan sobat siapkan 2 keping asam keping.
    13. Anda Memerlukan Garam.
    14. Silahkan sobat persiapkan Secukup rasa.
    15. Kamu perlu Gula satu sudu besar.
    16. Silahkan kamu persiapkan Kicap ikan thai.

    Bertambah nasi dek penangan asam pedas ni dengan kuah yang pekat dan sedap dihirup. Kalau malas guna ikan siakap, boleh je anda guna pelbagai jenis ikan lagi antaranya ikan kerapu, anak ikan jenahak, ikan sebelah atau sebagainya. Tapi anda memerlukan satu tips penting ini. Oleh sebab ikan yang digoreng mudah menyebabkan kulit ikan tercabut ,caranya adalah dengan selaputi lapisan nipis tepung jagung pada bahagian luar dan dalam.

    Step by step cara membuat Kengsom ikan jenahak

    1. Bahan² utk di kisar bawang besar, bawang putih,cili melaka,cili besar,kunyit dan belacan sehgga hancur.
    2. Masukkan air sesedap rasa mskkan bahan yg di kisar td. Mskkan nenas dan serai yg di ketuk masak sehgga mendidih perasakan dgn garam, secukup rasa, kicap ikan thai dan asam keping kemudian mskkan ikan. Setelah ikan masak mskkan kangkung dan perah air limau nipis.

    Jadi saya masak main letak jer ikut apa yang ada di dapur. Seronok melihat Hubby meratah kepala dan ekor ikan. Manakala Alain pula meratah bahagian perut ikan. Kari Kepala Ikan kali ini disediakan oleh siapa lagi kalau bukan Chef Siti Nurul Jannah. Hari ni saya nak share idea lauk ringkas iaitu Sup Ikan, saya menggunakan Kelapa Ikan Jenahak.

    Begitulah pembahasan Kengsom ikan jenahak terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kengsom ikan jenahakpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

    Belum ada Komentar untuk "Resep Kengsom ikan jenahak"

    Posting Komentar

    Iklan Atas Artikel

    Iklan Tengah Artikel 1

    Iklan Tengah Artikel 2

    Iklan Bawah Artikel