Recent Posts

    ad

    Panduan membuat Sambal Udang Petai

    Sambal Udang Petai ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Next merupakan gambar berkaitan dengan Sambal Udang Petai yang bisa kalian jadikan inspirasi. Sambal Tumis biasanya agak cair sedikit sambalnya. Sedangkan Sambal mereka lebih berpalut pada udang atau sotong atau apa apa yang dimasak. Saya pernah makan di Restoran Adam Chan yang sangat sedap Sambal Udang Petai yang dihidangkan.

    Sambal Udang Petai Saya pula akan makan kurma diikuti sedikit air zam zam. Tetapi, elakkan menggunakan udang dengan kulit badan tidak dibuang kerana anda mahu perisa sambal dan petai terserap masuk ke dalam isi udang. Jika sebarang resepi anda (baik yang manis atau savouri) menggunakan gula Melaka, lebih baik anda parut dahulu kerana gula Melaka yang sudah diparut akan cair lebih cepat dan sekata. kamu mampu membuat Sambal Udang Petai memanfaatkan 13 bahan 3 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

    Komposisi untuk memasak Sambal Udang Petai

    1. Silahkan sobat persiapkan Udang saiz besar.
    2. Anda butuh 3 papan petai dibuang kulit.
    3. Kamu siapin 1 biji bawang besar dihiris kasar.
    4. Anda perlu 1/2 cawan jus asam jawa.
    5. Anda membutuhkan 3/4 cawan cili kisar @ 20 tangkai cili kering dikisar.
    6. Anda membutuhkan Garam secukup rasa.
    7. Persiapkan 1 keping gula melaka.
    8. Kamu membutuhkan Sedikit daun pandan disimpul.
    9. Anda Memerlukan Bahan kisar halus.
    10. Anda perlu 10 biji bawang rose.
    11. Kamu membutuhkan 3 ulas bawang putih.
    12. Persiapkan Sedikit belacan.
    13. Siapkan juga 1 inci halia.

    Resepi Sambal Tumis Udang dan Petai, hidangan yang cukup membuka selera terutamanya buat penggemar ulam petai. Untuk mendapatkan resepi penuh sila kunjungi http://secukuprasa.com/sambal-tumis-udang-petai Resepi Sambal Tumis Udang ini disediakan menggunakan bahan yang ringkas dan penyediaanya tidak memerlukan masa yang panjang. Pastikan anda menggunakan udang yang segar kerana rasa manis udang segar akan melazatkan lagi kuah sambal tumis. Hidangan untuk keluarga yang enak dimakan bersama nasi putih atau nasi lemak.

    Step by step cara membuat Sambal Udang Petai

    1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar halus hingga naik bau. Masukkan cili kisar tumis hingga pecah minyak. Masukkan daun pandan simpul untuk naikkan aroma. Tambahkan gula melaka sekeping, jus asam jawa dan garam secukup rasa. Gaul hingga gula larut dan sedikit pekat..
    2. Tambah udang, petai dan bawang hiris, masak hingga udang masak dan bawang lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan apa2 yang anda rasa sesuai....
    3. Sedap dihidangkan bersama nasi lemak.

    My late mother made a killer dish of sambal udang…it was always the most popular dish on my family's dining table. Whenever she made sambal udang, everyone would be waiting in anticipation for a great meal. Sambal tumis udang memang enak., apalagi jika di rampai dengan petai. Namun begitu tiap orang berbeza pula resepi sambalnya. Kali ini saya mencuba resepi sambal petai di mana resepi asalnya di ambil dari buku Chef Hanieliza.

    Begitulah pembahasan Sambal Udang Petai terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Sambal Udang Petaikonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

    Belum ada Komentar untuk "Panduan membuat Sambal Udang Petai"

    Posting Komentar

    Iklan Atas Artikel

    Iklan Tengah Artikel 1

    Iklan Tengah Artikel 2

    Iklan Bawah Artikel