Recent Posts

    ad

    Tutorial membuat Sotong Celup Tepung

    Sotong Celup Tepung ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya adalah gambar seputar Sotong Celup Tepung yang dapat kamu jadikan ide. Sotong Goreng Tepung Oleh: Azie Kitchen. Sotong celup tepung hari ini, disediakan Nana dengan dibantu Alain. Saya cuma menengok dan menasihat apa apa yang patut sahaja.

    Sotong Celup Tepung Celup sotong perapan ke dalam telur dan kemudian terus ke dalam tepung. Pastikan sotong disalut luar dan dalam. Ini antara proses yang penting untuk elakkan sotong meletup. kamu mampu memasak Sotong Celup Tepung manfaatkan 14 bahan 7 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

    Bahan dan bumbu untuk memasak Sotong Celup Tepung

    1. Silahkan kamu siapkan 1 kg sotong.
    2. Kamu perlu 2 st serbuk lada hitam.
    3. Kamu siapin 1 st serbuk lada putih/lada sulah.
    4. Sediakan 2 st garam.
    5. Anda butuh 1 sb cuka.
    6. Kamu perlu Celup Tepung.
    7. Silahkan sobat siapkan 10 sb tepung gandum.
    8. Anda membutuhkan 5 sb tepung jagung.
    9. Sediakan 1 sb tepung ubi kayu.
    10. Silahkan sobat siapkan 1 sb tepung beras.
    11. Anda perlu 1 st soda bikarbonat.
    12. Silahkan kamu persiapkan 1 st serbuk kunyit.
    13. Anda Memerlukan 1 st serbuk cili.
    14. Kamu perlu 2 biji telur (dikocok).

    Tepung bertindak sebagai bahan serap air dari badan tepung. Selain itu, telur akan bertindak sebagai gam iaitu melekatkan sotong dengan tepung. Resepi Sedap Dan Mudah Sotong Goreng Tepung Rangup. Disebabkan suka sangat meratah sotong goreng tepung yang rangup, sanggup tanya resepi rahsia dari mak sendiri.

    Step by step cara memasak Sotong Celup Tepung

    1. Bersihkan sotong. Tos dan lap sotong dengan tisu dapur..
    2. Perap sotong bersama dengan bahan2 perap lain..
    3. Satukan semua bahan celup tepung kecuali telur. Gaul rata2..
    4. Celup sotong dalam telur kemudian golekknya dalam bahan celup tepung rata2. Biar tepung membaluti keseluruhan sotong..
    5. Terus gorengkan sotong dalam minyak yang banyak. Goreng sotong sedikit2 dalam minyak yang telah panas selama lebih kurang 2-3 minit sahaja. Toskan minyak. Siap..
    6. Boleh dihidangkan bersama sos thai..
    7. P/s:untuk lebih rangup boleh tambahkan lebih tepung beras...

    Sebab ada satu hari tu, mama buatkan sotong goreng tepung rangup. Masa tu rasa pelik, macamana sotong tu boleh rangup? Perap dahulu sotong dengan bawang putih. Letak tepung beras dan lada sulah sedikit sahaja dan garam. Akhir sekali, goreng dalam minyak bertakung atau guna sahaja periuk kecil pun memadai.

    Begitulah pembahasan Sotong Celup Tepung terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Sotong Celup Tepungpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

    Belum ada Komentar untuk "Tutorial membuat Sotong Celup Tepung"

    Posting Komentar

    Iklan Atas Artikel

    Iklan Tengah Artikel 1

    Iklan Tengah Artikel 2

    Iklan Bawah Artikel