Recent Posts

    ad

    Resep Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masin

    Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masin ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya merupakan gambar mengenai Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masin yang dapat sobat jadikan inspirasi. Resipi sedap dan mudah untuk Nasi Briyani. Tiap kali nak makan nasi briyani, suami akan beli kat kedai nasi briyani. Saya tengok anak-anak pun suka makan jadi semenjak hari itu saya terfikir untuk masak sendiri menu nasi briyani ni untuk keluarga saya.

    Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masin Jadi menu hari ni, Rebung Masak Lemak Cili Padi dengan Ikan Kering Talang Masin. Bukan mudah nak fikirkan menu di bulan Puasa. Tak masak pun tak apa sebab Kjee bukannya sihat sangat. anda bisa memasak Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masin menggunakan 12 bahan 3 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

    Bahan-bahan untuk memasak Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masin

    1. Selain itu juga tambahkan 70 gm rebung kering.
    2. Silahkan sobat siapkan 500 gm ikan mayong masin.
    3. Kamu siapin 3-4 biji bawang merah*.
    4. Anda butuh 2 ulas bawang putih*.
    5. Selain itu juga tambahkan 1 inci belacan*.
    6. Kamu siapin 2 inci halia*.
    7. Anda butuh Sedikit serbuk kunyit*.
    8. Silahkan sobat persiapkan 15 biji cili padi*.
    9. Sediakan 2 batang serai (diketuk).
    10. Silahkan kamu persiapkan 4 biji cili kering (kalau tak nak letak pun takpe).
    11. Siapkan juga 1 mangkuk air.
    12. Kamu siapin 200 ml santan kotak.

    Beli aje kata mereka masa menjelang Ramadhan aritu. Cili kering dikatakan akan menyebabkan lemak cili padi lebih berlemak. Kata Syed lagi, kalau guna ayam tua lagi sedap. Cuma masa ayam direbus dengan santan cair lebih lama sehingga ianya empuk.

    Intruksi cara membuat Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masin

    1. Rendam rebung hingga kembang. Potong ikan ikut kehendak masing-masing besar mana. Rendam ikan masin..
    2. Kisar bahan-bahan yang bertanda *. Rebus bahan kisar dengan air. Apabila menggelegak masukkan rebung dan kacau. Biarkan dalam beberapa minit, rebung akan menjadi lebih kembang lagi. Kalau nampak air mulai kering, boleh lah ditambah air. Masukkan ikan masin dan santan. Kecilkan api, masukkan serbuk perasa dan garam, kalau kuah nya sudah terasa masin tak perlu tambah garam. Siap.
    3. .

    Kacau rata dan tuang santan cair. Toskan tulang ikan masin kurau, cuci sekali lagi dan masukkan ke dalam periuk. Tuang pati santan dan kacau rata. Mulanya saya ingat nak masak rebung ni campur dengan perut tapi saya tukar guna udang pula. Kemudian masukkan ikan kering, hirisan nanas, lada/cili hijau dan timun.

    Begitulah pembahasan Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masin terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masinkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com

    Belum ada Komentar untuk "Resep Rebung kering masak lemak cili padi bersama ikan mayong masin"

    Posting Komentar

    Iklan Atas Artikel

    Iklan Tengah Artikel 1

    Iklan Tengah Artikel 2

    Iklan Bawah Artikel