Recent Posts

    ad

    Resep Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singapore

    Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singapore ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Berikutnya adalah gambar mengenai Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singapore yang dapat kalian jadikan ide. Baru tambahkan air asam jawa,gula,perasa dan garam. Masukkan kicap manis untuk dapatkan warna sambal yang sesuai. Jika bukan sebab kesihatan pun saya memang suka makan tauhu.

    Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singapore Lihat juga resipi untuk Lontong Singapura, Bihun Singapore Resepi sambal tumis petai.pedas Dan power. And if you are a lover of spice, you will definitely. Sambal is an Indonesian chili sauce or paste typically made from a mixture of a variety of chili peppers with secondary ingredients such as shrimp paste, garlic, ginger, shallot, scallion, palm sugar, and lime juice. kamu sanggup membuat Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singapore manfaatkan 14 bahan 7 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

    Komposisi untuk memasak Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singapore

    1. Kamu butuh 6 ketul Tauhu dipotong bentuk 3segi.
    2. Sediakan 1 biji bawang bombay dihiris kasar.
    3. Sobat juga memerlukan 20 ekor udang,dibersihkan.
    4. Kamu membutuhkan 1 mangkuk petai, direbus kemudian dibelah dua.
    5. Anda perlu 100 ML santan pekat.
    6. Anda perlu 1 keping asam keping.
    7. Kamu siapin 2 sudu teh garam.
    8. Silahkan sobat persiapkan 1 sudu teh ajinamoto.
    9. Kamu perlu 2 sudu makan gula.
    10. Kamu siapin Bahan Kisar.
    11. Silahkan kamu siapkan 300 gm cili kering buang biji kemudian rendam.
    12. Persiapkan 4 biji bawang bombay.
    13. Sediakan 4 ulas bawang putih.
    14. Siapkan juga 1/2 inci halia.

    Sambal is an Indonesian loan-word of Javanese origin (sambel). It is native to the cuisines of Indonesia, and popular in Malaysia, Sri Lanka, Brunei and Singapore. Lepas tuh masukkan udang n tumis sampai masak. Masukkan air belacan, garam & perasa secukup rasa.

    Intruksi cara memasak Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singapore

    1. Antara bahan- bahan yang diperlukan.
    2. Goreng tauhu sehingga masak..
    3. Kemudian, tumis bahan kisar, masukkan asam keping, masak sehingga pecah minyak,api kena perlahan, dan jangan lupa tutup kuali ya..
    4. Masukkan garam,gula dan ajinamoto,kacau sebati,kemudian masukkan udang..
    5. Kacau sebati setelah masukkan udang, kemudian masukkan petai dan bawang yang dihiris, kacau lagi 5minit, masukkan tauhu, kacau perlahan..
    6. Akhir sekali masukkan santan, kacau sebati,biarkan mendidih seketika, kemudian tutup api..
    7. Sambal petai,udang dan tauhu siap untuk dihidang..

    Kalau rasa nak buat sambal goreng kering jgn masuk banyak sgt. Cuma kak rat olah-olah ciked ikut citarasa kak rat. Sambal tumis udang memang enak., apalagi jika di rampai dengan petai. Namun begitu tiap orang berbeza pula resepi sambalnya. Kali ini saya mencuba resepi sambal petai di mana resepi asalnya di ambil dari buku Chef Hanieliza.

    Begitulah pembahasan Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singapore terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singaporeartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

    Belum ada Komentar untuk "Resep Sambal Petai, Udang dan Tauhu Singapore"

    Posting Komentar

    Iklan Atas Artikel

    Iklan Tengah Artikel 1

    Iklan Tengah Artikel 2

    Iklan Bawah Artikel