Recent Posts

    ad

    Resep Kerabu Mangga dan Ikan Kembung

    Kerabu Mangga dan Ikan Kembung ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Selanjutnya adalah gambar mengenai Kerabu Mangga dan Ikan Kembung yang bisa sobat jadikan ide. Kerabu Mangga Tumbuk Ikan Kembung Goreng. Asingkan isi ikan daripada tulangnya dan masukkan ke dalam mangkuk. Kupaskan kulit mangga muda dan cencang kasar.

    Kerabu Mangga dan Ikan Kembung Ikan kembung masak pedas, kerabu saghae dan telur dadar. Ikan kembung masak pedas ni merupakan masakan orang Kelantan dan Terengganu. Sangat berbeza dengan asam pedas Johor atau Melaka. anda sanggup membuat Kerabu Mangga dan Ikan Kembung pakai 18 bahan 7 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

    Komposisi untuk memasak Kerabu Mangga dan Ikan Kembung

    1. Sediakan juga 3 biji buah mangga.
    2. Sediakan Bahan A.
    3. Silahkan sobat siapkan 7 ekor ikan.
    4. Kamu siapin 1 cawan air.
    5. Kamu siapin Bahan B (dikisar).
    6. Selain itu juga tambahkan 1/2 cawan santan pekat.
    7. Kamu membutuhkan 3 biji Cili merah.
    8. Silahkan kamu siapkan 5 biji Cili padi.
    9. Siapkan juga 1 inci Belacan.
    10. Anda perlu 1 sudu kecil Garam.
    11. Silahkan sobat persiapkan 2 sudu besar Gula.
    12. Anda membutuhkan 1 inci Halia.
    13. Silahkan kamu persiapkan 2 batang Serai.
    14. Silahkan kamu persiapkan 3 sudu besar kerisik.
    15. Kamu perlu 1 labu bawang besar.
    16. Kamu siapin Bahan C (dimayang).
    17. Sediakan 1 labu bawang merah.
    18. Silahkan kamu persiapkan 1 inci halia.

    Dengan isi ikan kembung yang direbus dan digaul bersama bahan-bahan seperti daun ketumbar, kacang tanah, mangga muda, bawang merah dan cili merah, resipi kerabu ini memang memuaskan! Kerabu Siam Kacang Botor Cara ini akan hasilkan resepi kerabu ikan bilis yang rangup dan anda pasti berpuas hati dengan hasilnya. Kalau suka pedas lebihkan Kerabu ikan kembung ni sebenarnya lebih kurang jugak dgn kerabu mangga, cuma ada tambahan ikan kembung dan bbrp bahan jer. Sedap woo. makan & ratah kerabu esp. musim summer ni.

    Langkah cara membuat Kerabu Mangga dan Ikan Kembung

    1. Kupas dan cuci mangga. Cincang@ sagat mangga. Buang biji mangga..
    2. Masukkan garam dan 1 cawan air. Rendam 10 minit untuk kurangkan rasa masam. Kemudian ramas mangga dan toskan mangga. Lalukan air dan biarkan dalam penapis..
    3. Rebus ikan kembung hingga mendidih. Tutup api dan toskan. Asing isi ikan dan buang tulang. Ramas isi ikan..
    4. Kisar bahan B..
    5. Masukkan mangga ke dalam bekas. Masukkan hirisan bawang besar, halia, dan isi ikan. Tuang bahan B dan kacau sebati..
    6. Kacau sebati kerabu. Sedia untuk dihidangkan..
    7. Siap untuk dihidangkan dan dimakan dengan nasi panas..

    Contohnya, jika terdapat mangga dan baki ikan cencaru bakar, anda boleh buat kerabu mangga ikan bakar. Jika mahu gunakan ikan rebus pun boleh sahaja. Penggunaan mangga yang sesuai seperti mangga lemak siam yang masih putik lebih lazat untuk dibuat kerabu. Masukkan isi ikan, mangga, bahan yang dihiris, jus limau, gula, dan garam ke dalam mangkuk. Kerabu Mangga Ikan Bilis Bahan-Bahan - Mangga - Penambah perisa - Garam - Gula - Ikan Bilis Goreng - Bawang Merah - Cili Padi TAG: kerabu mangga bilis kerabu mangga simple kerabu mangga peria.

    Begitulah pembahasan Kerabu Mangga dan Ikan Kembung terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kerabu Mangga dan Ikan Kembungpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com

    Belum ada Komentar untuk "Resep Kerabu Mangga dan Ikan Kembung"

    Posting Komentar

    Iklan Atas Artikel

    Iklan Tengah Artikel 1

    Iklan Tengah Artikel 2

    Iklan Bawah Artikel